Skrivet av: Leo | mars 20, 2012

Jag ställer upp för omval

Nu när valberedningen släppt sitt förslag till ny förbundsstyrelse för CUF, och jag inte finns med i det, vill jag meddela att jag ställer upp för omval som ledamot i CUF:s förbundsstyrelse och hoppas få medlemmarnas fortsatta förtroende på förbundsstämman i Umeå.

Jag tycker att jag har gjort ett bra jobb som FS-ledamot under det knappt gångna verksamhetsåret och vill i det här fösta blogginlägget kort berätta vad jag vill göra nästa verksamhetsår om jag får förnyat förtroende. Dessa är de tre områden jag vill lägga mitt främsta fokus på.

Internationellt arbete
CUF har valt att ha internationella frågor som ett av sina tre huvudområden fram till valen 2014. Jag vill fortsätta arbeta med att öka förbundets kompetens och synlighet i frågorna. Under det gångna verksamhetsåret har jag jobbat med att lägga grunden för ett nytag i CUF:s internationella arbete, och jag vill gärna förverkliga mycket av det jag arbetat med under nästa verksamhetsår. Det innebär bl.a. att tillsammans med CIS dra igång de solidaritetsprojekt i bl.a. Malawi och Burkina Faso där CUF kan ha en roll. Det handlar också om se till att implementera den nya internationella kommunikationsplan som jag tagit fram under året. Detta innebär bl.a. om att göra förbundets internationella arbete mer transparent och se till att en så stor del av medlemskåren som möjligt får ta del av förbundets internationella arbete och representation Det handlar vidare om att CUF:s internationella politik ska synas i debatten. Jag vill arbeta mycket mer med att vi ska synas i media i internationella frågor, och även att vi ska debattera dem internt mer. En annan spännande sak som jag precis börjat dra igång är lokala internationella samarbeten där CUF-distrikt kan samarbeta mer praktiskt med lokala grenar av liberala ungdomsförbund i våra grannländer. Det rör sig t.ex. om ett samarbete mellan CUF Västernorrland, Jämtland/Härjedalen, Gävleborg och Unge Venstre i Trondheim, samt mellan CUF Skåne och Radikal Ungdom i Köpenhamn. Detta är något jag tror kan gynna distrikten väldigt mycket, och något jag vill se till att sjösätta på riktigt under nästa verksamhetsår.

Medialt utrymme
CUF har tyvärr varit dåligt på att synas medialt under det gångna verksamhetsåret, något jag vill förbättra. Möjligheten till utrymme finns, och en bra och skarp politik finns, det syntes bl.a. när jag tilsammans med LUF fick ett helt uppslag i den tryckta versionen av SvD med en debattartikel om Sveriges flyktingpolitik. Förbundsstyrelsen måste bli bättre på att skriva debattartiklar, och vara på hugget när för oss intressanta frågor kommer upp, och förbundsstyrelsen måste också vara ett stöd och uppmuntran till lokala CUF-företrädare som vill synas i media. CUF har den bästa politiken, om vi bara för ut den ordentligt kan vi nå mycket långt.

Utbildningar och kompetensutveckling
Något som har debatterats internt är CUF:s utbildningar och medlemmarnas kompetensutveckling. Jag har under året bl.a. varit huvudansvarig för den internationella spetsutbildningen som avhölls under mars, och det är den typen av kurser och utbildningar jag vill fortsätta att anordna för CUF:s medlemmar. Kunnighet och kompetens bland medlemmarna är a och o för att vi ska kunna föra ut vår politik på ett bra sätt, särskilt nu när valåren närmar sig med stormsteg. Jag vill också att förbundsstyrelsen ska vara ett stöd till lokala utbildningar som anordnas i distrikten, och överhuvudtaget att förbundsstyrelsen ska resa mer och träffa distrikt och medlemmar.

Det här är en översiktlig bild över vad jag vill ägna mig åt om jag får förnyat förtroende. Allt eftersom stämman närmar sig kommer jag fortsätta förmedla vad jag har åstadkommit under det gångna året och varför jag tror jag skulle passa bra i förbundsstyrelsen även fortsättningsvis. Jag tar gärna emot frågor av olika slag fram till förbundsstämman!

Kommentera

Kategorier

