Skrivet av: Leo | maj 12, 2012

Inför FS-valet

Jag fick den här frågan från en CUF-medlem i Jönköping och tänkte att svaren kan vara intressanta för hela förbundet. Svaren är förstås mina egna åsikter och representerar inte nödvändigtvis valberedningen eller styrelsen.

(…)
När vi i DS snackade om styrelseledamöters ansvarsområden så insåg vi att vi egentligen har väldigt liten koll på detta, beymmersamt, då stämman ska rösta om vi ska ha 9 ledamöter eller 11. Ännu har jag inte hört från valberedningen om vilka fördelar som skulle väga över för att öka till 11.

Skulle styrelsen/ valberedning kunna ordna med information om
detta innan stämman? Jag och många medlemmar med mig behöver få kännedom om:

1: Styrelseledamöternas ansvarsområden idag?
2: Vad argumenten är för att utöka till 11 ledamöter?

Personligen är jag tveksam till att utöka till 11 ledamöter då det bara brukar betyda att en kärna på 3-4 personer får mest inflytande. Men jag kan ändra uppfattning.

Tacksam för svar.

MVH/ Erik

Svar

1. Vi har inga formella ansvarsområden idag. Vi har behandlat frågan på ett FS-möte i april, men beslutade där att hänskjuta frågan till den nya styrelsen. Den ende som kanske har ett mer specifikt ansvar är jag som, som ordförande i Internationella Kommittén, ansvarar för våra internationella kontakter och verksamheter. Vi har dock naturligtvis arbetat med olika saker, särskilt genom vårt arbete i bubblor, och informellt har vi förstås fokuserat på olika frågor. Utan att klistra etiketter på folk skulle jag ändå vilja säga att t.ex. Niklas har fokuserat mycket på kommunikation, Ida på organisation, Anders på hemsida och ekonomi, Tobias på medlemsvärvning, jag på internationellt etc. Detta är som sagt varken formellt eller uttömmande på något sätt, men det är lite så det sett ut. Jag tror det vore bra om nästa förbundsstyrelse definierar mer fasta och tydliga ansvarsområden, inte minst så att medlemmarna vet vart de ska vända sig om de vill diskutera en viss fråga.

2. Personligen tycker jag att det vore bra att utöka styrelsen till 11 personer. Detta främst av anledningen att vi då skulle kunna uträtta mer. Det har varit tufft att hinna med att besöka alla distrikt till exempel, och jag tror verkligen att vi skulle kunna vara ute mer och hjälpa distriktet om vi blev två personer till i styrelsen. Detta gäller såklart även andra områden. Vi har också ibland haft problem att täcka upp de många inbjudningar vi får, vilket såklart skulle bli lättare med 11 personer.

Detta är i alla fall min syn på de här frågorna, och jag ser fram emot att diskutera dem vidare i olika forum.

Kommentera

Kategorier

