Skrivet av: Leo | juli 30, 2012

Sexism?

Vad är egentligen sexism?

Jag skrev en tweet som löd ”Är helt trollbunden av damernas tennismatch. Alla damsporter borde spelas med mindre kläder imho. #os12” och helvetet brakade loss. Det var tydligen sexism. Jag tycker förstås att det var en helt vanlig smakutsaga, precis i stil med ”Chips är himla gott. ICA borde ge mig gratis chips nu!”. Genustwitter verkar dock tolka in en massa annat i min tweet, som om jag hade skrivit ”Man borde tvinga damerna att spela med mindre kläder” eller rentav så långt som ”Det är en kvinnas naturliga plikt att underordna sig mannen och visa upp sina behag på hans befallning.” Den ganska extrema glidningen på vad jag skrev är förstås befängd. Det vore som att skriva ”Man borde tvinga ICA att ge mig gratis chips” eller ”Det vore rätt av mig att gå in på ICA och stjäla chips.”

Det verkar finnas i alla fall någon form av logisk följd av påståenden som bör kunna leda fram till ovanstående utsaga. Om vi börjar från början och jobbar oss nedåt:

  1. Jag är heterosexuell.
  2. Jag attraheras av kvinnor.
  3. Jag tycker om att titta på kvinnor.
  4. Jag tycker om att titta på kvinnors kroppar.
  5. Om jag ser en specifik snygg tjej så tycker jag om att titta på hennes kropp.
  6. Jag tycker om att se kvinnors kroppar utan för mycket döljande klädsel.
  7. Jag skulle önska, när jag ser snygga tjejer, att de hade mindre kläder på sig.

Nå, är de sista påståendena alltid sanna? Nej, precis som med chips kan man ibland vara sugen och ibland inte. Men det tycks mig underligt att påstå att något av påståendena för den sakens skull är sexistiska. Jag vet inte var genusfolket skulle dra gränsen för det de kallar sexism kanske fr.om. påstående nr. 4. Men det påståenden är, liksom den andra, en följd av det föregående påståendet. Alltså borde man i sådana fall hävda att påstående nr. 1 är sexistiskt. Det kanske det är, jag menar om man bara attraheras av det ena av de två könen så behandlar man ju i någon mån människor olika utifrån kön. Det vore dock absurt att påstå att någon var sexist bara på grund av att han eller hon har en sexuell läggning, och jag tror faktiskt inte ens att de mest inbitna genusfeministerna sträcker sig så långt.

Så till den tredje frågan; hade kommentaren varit sexistisk om jag bara hade tänkt den, eller måste den uttalas eller skrivas på twitter för att bli sexistisk. Är man automatiskt sexist om man ser en tennismatch och tänker ”henne skulle jag vilja se naken” om en snygg kvinnlig tennisspelare, eller bara om man vänder sig till någon och säger det? Behöver det kanske sägas offentligt? För jag menar jag och mina kompisar sade nog ”värre” saker än ovanstående tweet om de där kvinnliga tennisspelarna. Men det var ju i våra gemaks avskildhet, så det kanske inte räknas?

För det fjärde. Det verkar finnas någon form av tro att man inte både kan gilla tjejers kroppar och deras intellekt/vänskap/person. Att  gilla eller kommentera en tjejs kropp är att reducera henne, och rentav alla tjejer, till objekt och kuttersmycken. Det tycker jag är hyperunderligt. Jag tycker om att titta på en del tjejers kroppar, jag tycker om att se lättklädda tjejer spela tennis OCH jag har kvinnliga vänner som jag gärna diskuterar politik, filosofi eller grammatik med, som jag uppskattar för deras personlighet och karaktär och kvinnliga kollegor som jag uppskattar för deras kompetens och värv, liksom jag har kvinnliga förebilder/idoler både inom politiken, författandet och livet generellt. Jag ser liksom ingen motsättning mellan att uppskatta en tjejs yttre såväl som inre, men tydligen ska det ena utesluta det andra?

För det femte. Det tycks vara olika spelregler som gäller för killar och tjejer. För tjejer är det helt okej att objektifiera män och kommentera deras kroppar. Jag har inte det minsta emot att tjejer gör det, men jag har något emot att kräva olika beteende av tjejer och killar, det jag skulle kalla sexism. Och där finns (liksom i feminismen) den inneboende motsägelsen i genusmänniskornas definition av sexism. Den slår över i sexism för att bekämpa sexism. Jag definierar, i likhet med SAOL, sexism som handlar och åsikter som diskriminerar människor beroende av kön, som bedömer och ställer krav enbart på grund av kön. Att säga att en tjej inte kan bli brandman enbart på grund av vad hon har mellan benen är sexism. Att vägra en kille anställning som dagisfröken bara på grund av att han är kille är sexism. Att hävda att kvinnor i det israeliska försvaret inte klarar av att köra pansarvagn enbart på grund av att de är kvinnor är sexism. Att enbart ha manlig rösträtt är sexism. Att tycka om att titta på kvinnors kroppar är det inte.

 

 

 

Kommentera

Kategorier

