Skrivet av: Leo | december 14, 2012

Recension av The Hobbit

Första stycket handlar om min Tolkien-bakgrund. Recensionen börjar i stycke 2.

Det är inte jättemånga som vet, men jag en sådan där Sagan om Ringen-nörd. Det har jag varit i en herrans massa år nu. Det är mitt längsta intresse. Jag var en Tolkiennörd långt innan jag engagerade mig politiskt, och långt innan jag började intressera mig för grammatikens tjusningar. Pappa läste Bilbo högt för mig när jag var i den åldern att jag fortfarande fick sagor lästa för mig, och jag läste Sagan om Ringen-trilogin själv innan filmatiseringen ens var planerad. Intresset har hängt i; jag och min kompis Alexsander tävlar fortfarande om vem som har stört ”Tolkienhörna”. Jag har fem olika exemplar av Sagan om Konungens Återkomst-filmen, i olika format. Jag har Sting. Ett tag var jag expert på den numera nedlagda (eller åtminstone vilande) Sagan om Ringen-frågespalten Tolkiens Arda. Mitt expertområde är egentligen Silmarillion och ännu mer hur sagans karaktärer är besläktade med varandra; jag har skapat stora släktträd till att täcka in i princip alla karaktärer.

Nå, det var några ord om min bakgrund. I tisdags kl. 00.01 var jag och några kompisar och såg The Hobbit. Som vi hade väntat och längtat. Igår såg jag den igen, och nu känner jag mig redo att dela med mig av mina tankar. Filmen var bra, naturligtvis. Det är nog omöjligt att inte göra en bra film med tanke på bakgrundsmaterialet. Till och med den gamla tecknade versionen av Bilbo, som i princip ingen sett, är sevärd. Den var dock inte så bra som den kunnat vara.

Filmen börjar med att den gamle Bilbo, på samma dag som födelsedagsfesten som inleder Sagan om Ringen, skriver till Frodo om sitt äventyr. Den här första scenen är mycket bra. Den relaterar till Sagan om Ringen-filmen på ett strålande sätt. Bilbo börjar skriva sin berättelse i The Hobbit, och när vi sedan möter honom i Vattnadal i Sagan om Ringen har han skrivit klart den. Han låter Frodo spika upp en skylt på Baggershus grind, samma skylt som hänger där i början av Sagan om Ringen. Frodo springer iväg för att möta Gandalf som är på väg, och Bilbo skojar om att han inte ska vara sen. Bilbo berättar om dvärgariket Erebor och Ensamma berget, om hur draken Smaug anfaller, driver iväg dvärgarna, med konungen Thrór i spetsen, och slår sig ned i Erebor med allt dvärgarnas guld. Det är bra filmat, och ger en bra bakgrund till vad som komma skall. Första scenen, alltså: utmärkt.

Filmen spinner sedan vidare, och två parallella berättelser utvecklas. Den ena följer dvärgarna på deras resa, och den andra skildrar hur Gandalf och Vita Rådet upptäcker farorna som lurar i Dol Guldur. Det här visste vi; det är därför det över huvud taget går att göra tre filmer. Tyvärr hade det nog räckt med två. Många av scenerna blir lite väl långa, särskilt action-scenerna, och filmen förvandlas stundom till något som liknar en actionkomedi, ganska långt ifrån den sällsamma värdighet som strålar genom Sagan om Ringen-filmerna. Det är förståeligt, till en viss grad; Bilbo är skriven som en barnbok, på ett lättsammare sätt. Kanske hade man dock velat se Peter Jackson kompensera för detta. En del av de lite mer nedtonade skämten som finns med är faktiskt ganska bra. När Gandalf inte minns de blå trollkarlarnas namn, till exempel. Många av de andra blir dock närmast löjliga. Sagan är inte en komedi, och det verkar Peter Jackson ha många gånger ha missat. I princip alla scener med Radagast är väl ett tydligt exempel på det. Jag har alltid tyckt om Radagast som han skildras i böckerna, han har varit en av mina favoriter. Men i filmen framstår han tyvärr enbart som en lustigkurre som åker en släde dragen av kaniner. Hans scener blir nog det största sänket för filmen. Skär ned på hans scener betydligt, gör honom mindre löjlig, och mer värdig, och slopa hans kanindragna släde. Radagast är det tydligaste exemplet, men sådan här onödig komik finns i i hela filmen, och hade gott kunnat slopas.

Två filmer hade också räckt, för att man då sluppit de långa onödiga actionscenerna. Det värsta exemplet är när dvärgarna flyr från vättarna i berget, och springer och faller, och hoppar och flyger. Det är inte riktigt den typ av action som hör hemma i en sådan här film, och den borde ha kortats ned ordentligt och gjorts mer realistisk. Scenen med stenjättarna är ett annat exempel på samma problem. Ett tredje sänke, utöver komiken och actionscenerna, är Azog. Azog, orchernas ledare i Moria, dödades utanför Morias portar i ett slag långt innan vårt äventyr utspelar sig. I filmen har han fått överleva och bli något av filmens ärkenemesis. Jag trodde att Thorin skulle få dräpa honom i slutet av filmen, innan örnarna kommer, men han misslyckas igen. Något av ett antiklimax. Azog hade jag gärna sluppit. Azog är ett exempel på underliga avsteg från originalhistorien, som gör filmen sämre. Ett annat avsteg är Gandalfs uppenbara underdådighet inför Galadriel. Galadriel är en extremt nobel alv, från andra sidan havet, och med stor makt och vishet, men Gandalf är en maia, ett gudaväsen. Han må framstå som mindre nobel och värdig, men han bör vara Galadriel överlägsen i de flesta ting när det kommer till kritan, och att framställa honom nästan som ett barn i hennes närvaro är underligt.

Sammanfattningsvis. Det finns tre stora saker som sänker filmen. Den onödiga komiken, de onödiga och överdrivna actionscenerna, och dåliga avsteg från originalhistorien. Det finns såklart konstiga småsaker, som att Thranduil rider på en stor älg (?), men sådant kan man leva med. I Tolkien-sammanhanget sett får den tre av fem stjärnor.

the-hobbit-wallpaper-gandalf

Responses

1. […] i en av Taipeis IMAX-biografer och beskådat andra delen i filmatiseringen av Bilbo. Kanske kan min recension av den första delen vara intressant att läsa först. Vissa saker som är lika tänker jag inte gå in på lika djupt […]